5 meglepő dolog amit tudni érdemes az Endokannabinoid Rendszerről

Az endokannabinoid rendszer (EKR) a test egyik legfontosabb összetevője. Megdöbbentő a száma azoknak az élettani folyamatoknak amikért felelős, vagy amikben részt vesz. A kannabisz használók és nem használók számára egyaránt fontos, hogy megértsék a EKR-t, mivel annak az egészségre való hatása páratlan. Tekintettel a biológiában betöltött integráns szerepére, az EKR sok meglepő és váratlan helyen tűnik fel.

1. Az endokannabinoid rendszer elősegíti az embrionális fejlődést

Az EKR részt vesz számos kritikus életfenntartó funkcióban az élet legkorábbi szakaszaiban. Még az embrió sikeres méhbe való beültetése is igényel endokannabinoid aktivitást. Érdekes, hogy a CB1 receptor, amely a kannabisz pszichotróp hatásaiért felelős, a neurális progenitor (őssejtek) sejtek és irányadó szinaptogenézis differenciálódásának szabályozásával segíti elő az agy fejlődését. A születés után, az endokannabinoidok aktiválják a CB1 receptort, ami beindítja a szopást. Az EKR figyelemre méltó részvétele a fejlődésben tanúsága annak, hogy mennyire fontos az emberi élet számára.

2. Az endokannabinoid rendszer több mint fél milliárd évvel ezelőtt kezdett kifejlődni

Az EKR megjelenésének időpontja az evolúcióban azt mutatja, hogy mennyire szerves részét képezi nem csak az emberek életének, de a magasabb szintű szervezeteknek általában. A kannabinoid receptor-szerű fehérjék jelenléte miatt a fonalférgekben és a tengeri zsákállatokban, valószínűsíthető, hogy az EKR 600 millió évvel ezelőtt kezdett kialakulni. Mivel az EKR részt vesz a különböző testi rendszerek összekötésében és a kommunikáció elősegítésében, értelemszerű, hogy a legkorábbi maradványai ilyen korán jelentek meg az evolúcióban.

3. Az endokannabinoidok képesek “árral szemben utazni”

A neuronok kommunikációja általában egyirányú. A preszinaptikus neuronok neurotranszmittereket szabadítanak fel, hogy azok hozzákapcsolódjanak a posztszinaptikus neuronokon található receptorokhoz. Az endokannabinoidok az ellenkező irányba haladnak, a posztszinaptikus neurontól utaznak a preszinaptikus neuronig. Ezt a folyamatot nevezik retrográd visszajelzésnek és ez lehetővé teszi az idegi átvitel szabályozását. Például ha egy neuron túl gyorsan küld üzeneteket, a fogadó neuron képes küldeni egy endokannabinoidot a küldő neuronnak, és közli vele, hogy lassítson.

Endokannabinoid diéta és fizikai tevékenységek

4. Az endokannabinoid rendszer segít a rák elleni védelemben

A rákos sejteket az a tendencia jellemzi, hogy kontrollálatlanul szaporodnak és szétterjednek a szervezetben. Több száz különböző típusú rák van és miközben mindegyiknek van megkülönböztető tényezője, sok hasonlóság is létezik. Például sok fajta expresszál olyan kannabinoid receptorokat, mint a CB1 és a CB2 azok sejtmembránjain. Az olyan endokannabinoidok mint az anandamid, kötődnek ezekhez a receptorokhoz, hogy meggátolják a rákos sejtek növekedését.

Az erős EKR hatékonyságát a rák túlélésben egy 2006-os tanulmányban írták le. A kutatók azt találták, hogy azok a betegek akinek természetesen magas CB1 és CB2 receptor expressziós szintje volt, szignifikánsan jobb volt a betegségmentes túlélésük, mint az alacsony expressziós szinttel rendelkező betegeknek.

5. Az endokannabinoid rendszert csak az 1990-es években fedezték fel

Sok ember, aki ezt a cikket olvassa az EKR felfedezése előtt született. Annak ellenére, hogy az emberi fiziológia minden területén szerepe van, a jelenlétét bizonyító kutatást 1992-ig nem tették közzé. Ez volt az, amikor az első endogén, belső előállítású kannabinoidot, az anandamidot felfedezték és a következő években több más endokannabinoidok is felfedeztek.

Az EKR-ről újdonsága miatt a legtöbb orvosi iskolában nem tanítanak sokat, de nem is igazán említik. Ez az egyik oka annak, hogy a kannabisz terápiás hatása az általános orvosi közösségben nem elfogadott nagyobb körben. Köszönhetően a tudományos és anekdotikus bizonyítékok gyorsan növekvő felhalmozódásának, csak idő kérdése mielőtt a kannabisz rendelkezésre áll, mint hagyományos gyógyszer.

Nyilvánvaló, hogy az endokannabinoid rendszer nagyon fontos része az emberi fiziológiának. A rendszer működésének természetes fokozása táplálkozási technikákkal, a megfelelő életmóddal, testedzéssel, szellemi fejlesztéssel, javíthatja az egészséget, valamint a kannabisz hatásosságát.

Az Endokannabinoid rendszer